Monday 6 June 2016

3 faktor kejayaan seorang interner marketer

Makin hari makin ramai rakyat Malaysia yang buat side income melalui Facebook. Baik yang Genuine @ fake Business semuanya lengkap. Ada yang dapat untung besar, ada juga yang dapat Cuma cukup-cukup duit poket dan ada juga yang HAUS... langsung gagal dapatkan sebarang hasil jualan..

Apa-apa pun..kita harus bersyukur dengan apa yang kita dapat dan bagi yang masih belum perolehi jualan, tingkatkan lagi usaha anda..dengan mendalami ilmu pemasaran internet yang betul.. Kata orang yang berjaya nak cipta suatu kejayaan mesti ada caranya,..Nak berjaya haruslah bergaul dan ikut cara orang-orang berjaya… 

Ok..Sebut saja pemasaran..saya nak sambung lagi berkenaan teknik pemasaran facebook yang berkesan. Pemasaran Facebook banyak memberi kesan positif kepada pemilik bisnes baik offline mahupun online..Ada yang guna pengiklanan facebook Ads untuk mencapai sasaran pelanggan yang spesifik demografiknya.

Dalam artikel ini, kita akan perhalusi 3 faktor kejayaan "Strategi Boleh Buat Duit" melalui Pemasaran Facebook berkesan, iaitu :

1. Entertaint dahulu, jual kemudian.
2. Bersabar dan konsisten dengan aktiviti di FB
3. Strategi Facebook Fanpage

#1. Entertaint dahulu, jual kemudian.

“Pelanggan mahu kenal penjualnya, baru mereka membeli dengan gembira.” – Bryan Gan

Kalau nak hasilkan ledakan jualan di FB, pokok utama yang mesti anda faham adalah “entertaint”. Seorang pembeli tidak akan membeli produk daripada orang yang dia sendiri tidak yakin. Apatah lagi kalau anda seorang yang baru berjinak dalam bidang pemasaran FB. 

Macam mana nak dapatkan kepercayaan daripada pembeli?

Mesti ada gambar profile yang jelas dan meyakinkan (Bukannya gambar hello kitty) Kogsikan maklumat mengenai kelebihan produk di wall FB anda Komunikasi dengan pembeli menggunakan teknik komunikasi yang berkesan Mesti ada support dan mesra dengan rakan-rakan FB

Untuk yang masih baru dalam pemasaran internet, Bina kredibiliti anda dahulu di FB supaya pembeli ketahui siapa anda. Tambahkan sedikit jampi kepercayaan dalam diri mereka bahawa kita adalah individu yang boleh dipercayai ..Ok..Bina friend list daripada pembeli produk anda..Perkenalkan diri anda dan beritahu mereka siapa anda. 

#2. Bersabar dan konsisten dengan aktiviti di FB

Pemasaran internet memerlukan kesabaran yang tinggi. Tambahan lagi pemasaran melalui laman sosial yang memerlukan interaksi antara pelanggan. Mana mungkin dalam 1 hari anda terus berjaya dapatkan hasil jualan. Sedangkan seorang pelajar nak dapat 8A pun perlukan masa dan sesi pembelajaran yang berterusan. Betul tak? Menurut Bryan Gan seorang penggiat pemasar internet sejak 15 tahun lalu beritahu. Untuk melihat keberkesanan sesuatu teknik pemasaran Facebook perlukan sekitar 1 minggu hingga 30 hari. Sekiranya lebih daripada itu, anda harus semak semula teknik yang anda gunakan.

Dapatkan Disini Teknik Tarik Fanpage tanpa henti dengan Kuasa Likes FB

#3 – Strategi Facebook Fan Page

Ramai yang merungut kerana masih gagal memperolehi hasil jualan pertama. Tak kurang pula yang tension kerana rakan-rakan mereka tidak support bisnes mereka apatah lagi nak like fan page. Apa pentingnya nak like fan page yang ramai? Kalau nak tahu, semakin tinggi jumlah “like” fan page kita terima, maka semakin besar potensi untuk kita sebarkan maklumat tentang bisnes kita kepada rakan-rakan yang “like” fan page. 

Misalnya, Bila anda hapdate wall post, rakan-rakan yang telah “like” fanpage tu mereka juga akan dapat lihat status hapdate pada bahagian “news feed” contoh seperti gambar di bawah :

Macam mana nak dapat untung dengan Fanpage ?

Pengiraan matematik yang mudah saya tunjukkan walaupun saya bukanlah pakar matematik. Kita buat andaian cuma 1% sahaja pengguna FB yang minat nak beli produk yang anda promosi. Makin tinggi jumlah fanpage makin tinggi jualan yang akan diterima. 

Pengiraan mudah :

100 likes aje fanpage anda

Jika anda jual 1 produk harga RM20. Maka potensi pembeli yang akan beli adalah seorang sahaja. (rujuk kebarangkalian 1% daripada jumlah likes)

1% x 100 likes = 1 orang

Keuntungan 1 x RM20 = RM20 sahaja

Berbeza jika anda mempunyai 10,000 likes dengan kebarangkalian jualan adalah 1% daripada jumlah fanpage anda. Jom kita kira 

1% x 10,000 likes = 1,000

Keuntungan 1,000 x RM20 = RM2,000!!

Cuba bayangkan keuntungan anda jika fanpage anda berjumlah 100,000 "likes"?

Akan datang saya akan update lebih banyak info . LIKE FANPAGE Saya sekarang sekiranya nak dapatkan update terjini dan tips² teebaru  tantang pemasaran fb.

Jika nak dapatkan income sehingga 4 angka san belajar taknik² pemasaran online KLIK SINI.

SEKIAN

No comments:

Post a Comment