Tuesday 20 September 2016

Kisah Tiram & Helang.. anda nak Jadi yang mana satu???

Salam Sejahtera , Harini Saya nak kongsi sebuah cerita menarik..iaitu cerita pasal Tiram & Helang... pernah dengar tak?

Kalau Anda diberi pilihan nak jadi apa? Kerang Ke Helang?

Saya terbaca satu buku kisah tiram dan helang,cerita ni hanya satu simbolik.

Ok ceritanya begini, 2 biji telur berbincang tentang apa yang mereka nak jadi bila di tetaskan.

Telur yang pertama berkata "saya nak jadi tiram duduk dalam air".

Tiram tak perlu buat apa hanya duduk dalam air saja.dia tak perlu buat sebarang keputusan kerana air laut yang akan menggerakkanya.

Oleh itu ia tak perlu perancangan, air laut yang melaluinya adalah makanannya. Apa yang air laut beri itulah yang saya terima, tak lebih.. tak kurang.itulah kehidupan yang saya mahu.

Mungkin ia serba kekurangan tetapi tak perlu buat keputusan, tak ada tanggung jawab. Cuma kehidupannya dikawal oleh laut.

Berlainan dengan kisah telut kedua,
Telur kedua berkata, "itu bukan kehidupan yang saya mahu" 

"saya nak jadi helang". Seekor helang bebas kemana saja ia mahu pergi dan bebas buat apa saja yang ia mahu. 

Sudah tentu ia perlu mencari makanan sendiri, dan perlu membuat keputusan-keputusan untuk terus hidup,tapi ia bebas untuk terbang setinggi gunung. Helang mengawal keadaan bukan di kawal pihak lain.Saya tidak mahu ada sebarang sekatan. Saya tidak mahu jadi hamba laut.

Oleh itu saya sanggup berkorban untuk menjalani kehidupan sebagai helang. 

begitulah ceritanya

 OK, PENGAJARAN dari cerita ini antaranya..

Kalau nak berubah biarlah jadi perubahan yang kita kehendaki.Jangan biarkan orang lain menentukan hala tuju hidup kita, 

-kereta apa kita nak pakai,

-rumah apa kita nak duduk... 

biar diri kita yang tentukan semua tu...

kita mungkin tak boleh mengubah masa silam kita, tapi kita boleh tentukan hala tuju hidup kita dari saat kita "NAK"...

Capai dan hidupkan kembali IMPIAN kita yang belum tercapai atau yang sudah jadi mimpi... sebab orang yang tiada IMPIAN dalam hidup, ibarat mati sebelum mati... 

Die Before Dead... 

 Opif you do the same, you will stay the same. 

Nak berjaya, ikut lah cakap orang berjaya, nak kaya, ikut macammana orang kaya jadi kaya,

tapi kalau

nak gagal, ikutlah cakap orang gagal.

 Sekian, buat kali ini.

 Ok Sekian buat email kali ini...Sertai Team saya harini untuk dapatkan bimbingan dari Team kami.Saya harap  Tak buang masa,Boleh bertindak segera & ambil peluang ini sebelum orang lain ambilnya.

 http://bit.ly/2bLoBDi

Ok Terima kasih.

No comments:

Post a Comment