Sunday 3 July 2016

5 Perkara Yang Anda Boleh Buat Untuk Dapatkan “Repeat Customer”


Yes, berkali-kali! Customer yang sama datang balik pada anda dan repeat order. Pastu, bukan setakat repeat order, die promot lak bisnes anda kat kawan-kawan dia. FREE marketing tu..

Sebagai pemilik bisnes, anda kena fikir macam mana nak buatkan customer jatuh cinta berkali-kali pada bisnes anda, stickdengan anda. Sampai satu masa, anda tak perlu lagi susah-susah nak cari new customer.

Anda fokus pada customer sedia ada, customer sedia ada tu yang tolong carikan customer baru untuk anda..

Amacam, anda nak tau ke? Ke dah tau? Kalau dah tau dan tak nak tau, saya pun tak nak lah  share…

“Jangan la camtu, saya tak tau lagi ni..”

Yela...😃

Saya share la sikit ye..

Teknik ni saya panggil teknik ‘halus’, sebabcustomer tak perasan pun kita tengah ‘pikat’ die untuk jatuh cinta pada produk dan bisnes kita.

Pernah dengar CUSTOMER SERVICE? <– Inilah rahsianya..

Customer service yang baik bukan sahaja membantu untuk melonjakkan sales, tapi juga dapat menghasilkan LOYAL CUSTOMER.

LOYAL CUSTOMER ni kita hanya akan dapat kalau mereka LOVE & TRUST dengan servis kita.

“Ok..macam mana caranya?? Bagitau lah cepat!”

Rileks.. rileks.. rileks.. nak citer la ni!

Ok, anda boleh try apply 5 Teknik Halus ni:

#1: FAST RESPONSE

Salah satu bahagian terpenting dalam teknik halus ni, RESPONS dengan “sepantas” mungkin.Customer akan cepat ‘impress’ kalau kita respon pada mereka dengan cepat. Kalau ada orang komen kat post fb kita, reply laju-laju. Kalau ada orang pm, wasap, jawab dengan segera.

Kalau dah tak terlayan nak jawab semua tu, tambah staff khas untuk reply pm dan wasap tu. Jangan biarkan customer tunggu terlalu lama. Kalau mereka tunggu sampai 5 minit pun takde respon, dah kira lambat dah tu.

Mungkin mereka dah beli dari peniaga lain.. rugi tak?

So kalau perlu, jangan kedekut untukinvest sikit, tambah staff dan belismartphone yang fokus untuk respon pm dan wasap dari customer.

Pada zaman sekarang ni, kepantasan sangat penting! Semua orang nak laju. Lambat sikit je orang dah marah, lepas tu merajuk tak nak beli lagi.

Aduhh.. kadang-kadang sakit hati juga! Tapi apa boleh buat, mereka tak tahu. Sebab itu kita perlu beritahu dan jelaskan kenapa kita lambat. Customer sebenarnya nak respons je, takut kene tipu. Biasalah beli online, ada ramai pembeli yang dah kene tipu.

Jadi, sebagai peniaga.. cubalah cari jalan bagaimana cara nak respons semua pm & wassap dengan cepat.

#2: PERSONAL TOUCH

Pelanggan sukakan “sentuhan peribadi” bila berinteraksi dengan kita. KENALI prospek anda. Panggil mereka dengan gelaran yang sesuai seperti tuan, bro, sis, mommies dll.Kalau anda dapat nama pendek mereka pun lagi baik. Boleh tanya pada permulaan pm.

One more thing, lebih baik jugak kalau anda gunakan nama pendek anda, atau cipta karakter khas sebagai orang yang menjawab soalan2 mereka. Contoh skrip,

“Hai sis, saya Faezah dari fb LoveyBabyShop. TQ bertanya. Sebelum tu boleh saya tau saya tengah wasap dengan siapa ni ye? :)”

Kenalkan diri dulu, siapa anda.. dari mana, barulah orang lebih selesa nak berurusan dengan anda. Jaga ADAB. Jangan terus menjual.  Tips dari saya; Orang suka membeli, tapi orang tak suka penjual.

Bahasa mudahnya.. anda jangan jadi penjual tapi jadi “problem solver”. Kita perlu kaji kenapa orang membeli. Sebab manfaat produk, ye.. MANFAAT! 

Selagi tak tahu apa manfaat produk yang anda jual, jangan jual! Buang masa! Kerana susah nak yakinkan orang untuk beli produk anda. Sebab apa? Tak kenal produk!

Sebelum menjual, niatkan dalam diri untuk BANTU, bukan nak duit je. Barulah prospek akan selesa nak keluarkan duit mereka untuk berikan pada kita.

#3: GUNAKAN BAHASA AUDIENS

Prospek juga manusia seperti kita. Bukan robot. Jadi, walaupun kita berkomunikasi dengan mereka melalui pm, whatsapp & telefon.. anggaplah seperti anda sedang bercakap dengan mereka face to face.

Gunakan bahasa audiens. Wassap atau pm mereka ikut jenis audiens. Tidak terlalu formal, tidak terlampau “mesra”. Yang penting, anda perlu bina hubungan dulu dengan mereka. Jangan lupa gunakanemoticon. Ia juga dapat bantu untuk tunjukkan emosi ketika berurusan dengan prospek.

Pastikan mereka rasa selesa bila berkomunikasi dengan kita. Bagaimana?

Tanya apa nama yang kita boleh panggil untuk berinteraksi dengan mereka.Tanya apa masalah mereka yang kita boleh selesaikan.Tanya adakah mereka berminat nak beli produk kita.

Banyakkan mendengar dari bercakap. Banyakkan bertanya, biar prospek yang berikan jawapan.

Dari situ, kita dapat agak apa gaya bahasa yang sesuai digunakan untuk bercakap dengan prospek.

#4: BANTU BUAT DECISIONS

Bukan PUSH mereka untuk membeli. Ingat! Prospek mencari produk anda kerana nak cari penyelesaian bagi masalah mereka. Jadi, anda perlu bantu mereka supaya rasa konfiden yang produk anda mampu selesaikan problemmereka.

Contohnya, anda jual produk A untuk bina badan ..

Prospek: Salam tuan, boleh saya tahu sama ada produk ni sesuai tak untuk bina badan? Badan saya ni dah gemuk sangat..

Anda: Sesuai sangat! Produk memang khas untuk orang yang nak mantapkanbody supaya nak lebih sado. Dah ramai cuba. Ni saya tunjukkan hasil pengguna yang pernah gunakan produk ni [testimoni]. Tuan biasa bersukan?

Prospek: Saya ni jenis malas nak bersukan. Boleh ke?

Anda: Boleh juga, tapi hasilnya lambat. Mungkin dalam 2-3 bulan baru nampak sikit perubahan badan. Nak hasil cepat, kena banyak bersenam. Dalam sehari tu, buat la 10 push up dah 10 sit up. Konsisten. Itu cadangan saya la.. tuan boleh cuba 1 botol dulu. Sekarang ni ada harga offer. Berminat?

Prospek: Ok, saya nak cuba 1 botol dulu.

Anda: Baik, terima kasih tuan. Ada apa2 lagi nak tanya sebelum buat bayaran?

To be continued…

.. sambungannya anda boleh agak sendiri la kan.

Ini cuma contoh je. Lain customer, lain perangainya. Anda perlu pandai bersembang dengan mereka dulu sebelum suruh buat pembelian.

Dan..

Jangan sesekali membandingkan produk anda dengan brand lain. Fokus saja tentang kelebihan produk anda, serta benefit yang mereka akan dapat jika memiliki produk anda.

#5: AFTER SALES SUPPORT

Last but not least, keep in touch dengan customer anda. Anda ada database mereka, kan? FOLLOW UP mereka. Jangan buatkan mereka rasa anda hanya nak duit mereka saja. Jadikan diri anda sebagai kawan pada mereka. Dengan cara ni, barulah mereka setia untuk membeli dari anda berkali-kali.

Macam mana cara nak follow up customer yang dah buat bayaran? Antaranya..

Berikan nombor tracking selepas prospek buat bayaran.TANYA jika barang yang ditempah dah sampai.Berikan TIPS berkaitan dari masa ke semasa. Minta feedback ikhlas dari mereka.DISKAUN khas untuk repeat order.Offer mereka buat side income sebagai EJEN anda

Dan lain-lain yang difikirkan sesuai..

Nak follow up ni bukan mudah. Lebih-lebih lagi jika database kita dah besar. Takkan nak follow up satu2. Penat kot! Yup.. memang betul, sebab itu kita perlu ada sistem..

“Sistem macam mane tu? Boleh share?”

Boleh.. tapi sebelum gunakan sistem, anda perlu simpan database dalam format excel/notepad. Lepas tu, follow up gunakan sistem. Anda boleh gunakan sistem..

Autoresponder – Aweber, Getresponse, SMS Blaster – ETSI, Aplikasi niaga

First time dengar sistem guna? Tak tahu guna?

Jangan risau. Ada tutorial disediakan. Anda perlu follow je.

Ok.. tu je nak share arini.

Anda dapat sesuatu dari sharing kali ni?

Jangan lupe share dengan rakan-rakan anda pulak ye. Sharing is caring..

Mahu belajar bagai!ama buat duit online 4 angka tanpa gagal?
Klik sini :- http://bit.ly/296HejS

No comments:

Post a Comment